Translate

fredag 25. januar 2013

Helg og holdninger.....


Her om dagen kom jeg over en regelliste en venn hadde postet på Facebook. Det er mange som sliter med sykdom som ikke synes på utsiden og møter utfordringer i forhold til dette. Tenkte jeg ville dele den med fler da jeg synes dette er noe å tenke over. Kanskje har dette noe med holdninger å gjøre?


REGLER FOR LANGTIDSSYKE MED SYKDOMMER SOM IKKE VISES PÅ UTSIDEN.

1. Gjør du noe, forbered deg på kommentaren – “jasså, du greier det, du som er syk..” sagt i en mistenksom tone.

2. Gjør du ikke noe, forbered deg på kommentaren – ” du må da orke litt, selv om du er syk..” sagt i en bebreidende tone.

3. Smiler du og er glad, blir du møtt med kommentaren – “jeg trodde du var syk”.

4. Smiler du ikke, blir du møtt med kommentaren – “opp med hodet, ingenting blir bedre av at du depper. Vær positiv, så blir alt mye bedre!”

5. Deltar du i en sosial sammenheng, vær alltid forberedt på at noen bemerker det, ikke fordi de er glad for å se deg der, men fordi de “ikke skjønner at du orker, du er jo syk!”

6. Lar du være å delta i en sosial sammenheng er kommentaren: – “jamen tror du ikke du ville hatt godt av å komme deg litt ut blant folk?”

7. Ethvert svar på spørsmålet -”hvordan har du det?” – vil alltid være feil svar. Enten fordi du er for positiv eller for negativ.

8. Vær alltid forberedt på å forklare og forsvare hvorfor du gjør det du gjør i enhver situasjon, og vær klar over at svaret ditt alltid vil bli gjenstand for diskusjon.

9. “Friske” vil kappes om å fortelle deg løsningen på alle dine problemer – det er bare å gjøre som dem! De har jo holdt seg friske…







Det er fredag og helgen ligger der ubrukt foran oss. 

Måtte dere fylle den med noe godt og meningsfylt!


God helg!


Klem Katrine

15 kommentarer:

  1. ♥ God helg fineste Katrine min ♥ Nydelig hylle med masse flott!!
    Lykkeklemmer ♥

    SvarSlett
  2. Her var det masse godt ord og tanker!!!

    Skal ta dei med meg inn i helga...

    God helg!!

    ;0)

    SvarSlett
  3. Utrolig godt skrevet det der.
    Takk for at du deler!
    Nydelig hylle forresten :)
    Nyt lørdagskvelden! klem :)

    SvarSlett
  4. Kjempebra skrevet:))veit mykje om det der ja...
    Ønsker deg ein fin søndag!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  5. Godt at du deler, for det er mer enn det øyet kan se!

    Ønsker deg en fabelaktig start på uken, her er det full rulle hele uken, før vi avslutter med en helg på Beito.

    Smil og klem
    -Maia

    SvarSlett
  6. Hei og god mandag!

    Så bra skrevet, her var det veldig mye å kjenne seg igjen i. Jeg har selv en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe, men det er ikke alltid det synes utenpå. Jeg har opplevd følelsen av mistenksomhet og "er du virkelig syk, du som både har mascara og fine klær på". Man må vel ikke gå i joggebukse dagen lang bare fordi man har dårlig helse (selv om jeg faktisk går mye i joggebukse, men helst innenfor husets fire vegger, hehe) Takk for at du delte!

    Ha en strålende mandag!

    Klemmer fra Marthe

    SvarSlett
  7. Godt å få forklart ting man mest sannsynlig ikke hadde tenkt over :-) Og jeg syns bildet ditt i dag var kjempe fint - flott hylle :-)

    Alltid like hyggelig med kommentarer fra deg hos meg. Ha en fin kveld :) Klem.

    SvarSlett
  8. Jippi! Den bildeveggen/listene har jeg sett bilde av engang og har leitet å leitet etter bloggen som hadde de.. ENDELIG!!!!! inspirasjonsbilde til stueveggen min!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at den kan være til inspirasjon :-)

      Slett
  9. Så flott dekorert hylle!

    Viktige og ikke minst riktige ord. Jeg har møtt de alle...

    Klem,
    AW

    SvarSlett